Aanmelden Nieuwsbrief

Meer tips over het opruimen en organiseren van je huis, huishouden en taken lezen?

Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief en je ontvangt elke week nieuwe tips in je mailbox. Bovendien ontvang je ook nog eens de gratis printable van het Basis Huishoudschema.

Meld je hier aan.

Het boek 'Alles op een Rijtje' van Paula Rizzo is een heerlijk lijstjes boek. Ik heb hem dan ook in één dag uitgelezen. Daarom hier een bespreking van het boek.

Je hoofd en je leven op orde

Volgens de schrijfster werken lijstjes stressverminderend, doelmatig en levensreddend. Ze besparen je tijd en geld, omdat je op elke situatie bent voorbereid. Hoewel dat inderdaad allemaal waar kan zijn, vind ik die claim wel wat zwaar aangezet. Levensreddende lijstjes zijn vaak vooral de draaiboeken voor levensbedreigende situaties. En persoonlijk ben ik met al mijn lijstjes (en dat zijn er best veel) ook niet op elke situatie voorbereid. Er gebeuren nog regelmatig onvoorziene dingen. Wel is het zo dat lijstjes voor mij stressverminderend werken. Ze geven me overzicht en besparen tijd omdat ik niet steeds opnieuw hoef te bedenken wat ik ook alweer moest doen. Ook voorkomen ze dat ik belangrijke dingen vergeet. De subtitel ‘je hoofd en je leven op orde door slim lijstjes maken’ geeft goed weer wat lijstjes voor mij doen.

Soorten lijstjes, tips en stappenplannen

Alles op een rijtje behandelt talloze soorten lijstjes. Van de ‘gewone’ to do lijst tot lijstjes met voors- en tegens, reisschema’s, maaltijd- en boodschappenlijstjes en lijstjes voor het plannen van feestjes. Daarnaast geeft geeft Paula Rizzo eenvoudige stappenplannen voor diverse situaties, bijvoorbeeld het organiseren van een feest of omgaan met geld. Achterin het boek plaatst de schrijfster zelf nog enkele lijstjes waar ze veel aan gehad heeft. Het boek heeft een apart hoofdstuk dat gewijd is aan digitale lijstjes.

Naast de lijstjes, vind je door het boek heen snelle tips voor meer productiviteit en tijdsbesparing. Door de vele onderwerpen die Paula behandeld, blijft alles wel enigszins oppervlakkig. Daardoor is het voor iemand die wat uitgebreidere informatie zoekt of wat dieper op de materie in wil gaan, niet zo’n geschikt boek. Maar voor de beginnende lijstjesmaker is het een fijn boek om mee te beginnen.

Conclusie

Alles bij elkaar vond ik het een erg leuk boek om te lezen. Voor mij persoonlijk stond er weinig nieuws in, maar het boek leest prettig en geeft handige tips. De vele soorten lijstjes die erin besproken worden zijn een feest voor iedere lijstjesfanaat. Ben je nog op zoek naar een goede manier om overzicht te houden, dan geeft dit boek houvast bij het kiezen van de soort lijstjes die je bij zou willen houden. Voor fanatieke bullet journalers die hun bullet journal met lijstjes willen vullen, is dit boek zeker een aanrader. Er staan genoeg ideeën voor lijstjes in om een heel bullet journal mee te vullen.

P.S.

Wil je meer rust, ruimte en overzicht? In de gratis minicursus 'Een opgeruimd leven' laat ik je zien hoe je overzicht kunt creëren in je spullen en je taken en hoe je je huis schoon kunt houden door schoonmaakroutines in te voeren. Je kunt je hier aanmelden en de minicursus vervolgens downloaden.